torsdag 12 februari 2009

I forgot

Har egentligen ingen extremt viktig innebörd att berätta det här, men idag var den första gången som någon officiellt påpekade min dialektala bakgrund.

Jag skulle köpa mig ett paket tuggummi (för att fortsätta på föregående tema) i fiket på biblioteket.

Jag: Ett paket tuggummi, tack!
Kassören: Eeeh, vad sa du nu?
Jag: Tuggummi (fixade till uttalet lite)

Grejen var det att jag hade betonat ordet tuggummi precis som dom gör i Sällskapsresan S.O.S
Ni vet repliken: "Har du nå tuggummi?"
Precis med en sån där liten betoning på u:et så att det mestadels liknar ett ö. Inte nog med det så uttalade jag ordet alldeles för långsamt och släpigt..
Nej, här i linköping så har de ju uppenbart en sån vacker dialekt att de kan klaga på andra... hrmph!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar